۱۳۸۸ آبان ۱۶, شنبه

طرح تحقيق

" بررسی نقش رسانه ها در روابط بین الملل (مطالعه موردی نقش بی بی سی فارسی در حوادث پس از انتخابات ایران ) "

امروزه رسانه ها نقش موثری در سیاستگذاری خارجی دولتها ایفا می کنند و یا با توجه به میزان استقلالشان تحت تاثیر حکومتها قرار می گیرند و سعی می کنند به عنوان ابزار قدرت نرم منافع دولتی خاص را در برنامه های خود دنبال کنند .این بازیگر با ایفای نقشهای کنترل کننده ، محدود کننده ،lداخله گر ،ابزاری و یا تلفیقی از همه اینها تا کنون مورد توجه بسیاری از سیاستمداران کشورهای قدرتمند قرار گرفته است تا جاییکه در طرح استراتژیک وزارت امور خارجه آمریکا برای تامین امنیت ملی این کشور بر اهمیت رسانه ها برای جلب توجه افکار عمومی جهان و همراه کردن آنها با سیاستهای آمریکا در سطح جهان تاکید شده است .
در حال حاضر رسانه های کشور آمریکا و در راس آنها سی ان ان توانسته اند 75 درصد جمعیت جهان را زیر امواج خود قرار دهند و تاثیرات فراوانی در روابط بین الملل داشته باشند در همین راستا به جهت تاثیری که سی ان ان در دیپلماسی جهانی ارائه می کرد؛ پطروس غالی دبیر کل سازمان ملل از آن به عنوان عضو شانزدهم شورای امنیت ملل متحد یاد کرد .
بی بی سی هم به عنوان يك رسانه جهانی با شعار "هر ملت باید با صلح و آرامش با ملتی دیگر صحبت کند" از طریق امواج رادیو و تلویزیون و اینترنت در سراسر جهان حضور دارد ./
 دو لت انگلیس حدود 70 سال پیش در بحبوحه جنگ جهانی دوم ؛رادیو بی بی سی فارسی را برای رقابت با رادیو فارسی آلمان و تاثیرگذاری بر جامعه ایران راه اندازی کرد که از همان آغاز به دلیل سانسور خبری موجود در ایران توانست مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند .
این رسانه جهانی که هم اکنون به 32 زبان دنیا برنامه رادیویی پخش می کند دی ماه سال گذشته شبکه تلویزیونی فارسی خود را برای 170 میلیون فارسی زبان در کشورهای ایران /افغانستان و تاجیکستان راه اندازی کرد.
همزمانی تولد بی بی سی فارسی با فضای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران مباحث بسیاری را در بین سیاستمداران و کارشناسان رسانه به میان آورد اما اوج این مباحث به پس از انتخابات دهم برمی گردد که طی آن مقامات جمهوری اسلامی در چندین مورد رسانه های غربی و به ویژه بی بی سی فارسی را به اخلال در نظم کشور و تحریک آشوبگران متهم کردند .
سئوال : آيا بی بی سی فارسی  در حوادث پس از انتخابات ایران  نقش داشت و اگر نقش داشت  چگونه نقش خود را ایفا کرد ؟


۲ نظر:

ITP گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
azizollah گفت...

طرح مسلئه خوب بیان شده است. فقط در بخشهای از تحقیق که نیازمند منبع است منبع ارائه نشده است. به طول مثال " پطروسغالی دبیرکل سازمان ملل متحد از ان به عنوان رکن شانزدهم شورای امنیت یاد کرد" یا در بخش دیگر" هر ملت باید با صلح و ارامش با ملت دیگر سخن بگوید"