۱۳۸۹ مرداد ۲۱, پنجشنبه



«امکان استفاده و بهره مندي از شبکه هاي اجتماعي در خبر »

با ظهور رسانه هاي جديد انسان وارد عرصه جديدي از روابط شده است . رسانه ها در مراحل تکامل خود روابط انسانها را در ابعاد يک به يک (تلفن ) و يک به جمع (راديو وتلويزيون )‌بيش از پيش تقويت کردند و امروز وارد دوره اي جديد شده اند ؛ دوره اي که انسانها با بهره گيري از رسانه هاي نوظهور مي توانند ارتباطات خود را از يک به يک و يک به جمع به جمع به يک و حتي جمع به جمع توسعه دهند .ابزار توسعه اين ارتباطات اينترنت است که هنوز دهه هاي آغازين عمر خود را مي گذراند .
يکي از امکانات کاربردي فضاي مجازي که به تبع اينترنت ايجاد شده است ، شبکه هاي اجتماعي است .شبکه هاي اجتماعي شکلي از فعاليت هاي عقلايي هستند که فرصتهايي را براي بسيج و سازماندهي افراد فراهم مي آورند . اين شبکه ها با مجموعه اي از سايتها و امکاناتي همچون چت و ايميل و .. بستر رابراي ارتباط انسانها در سراسر دنيا فراهم کرده اند .افراد با عضويت در اين شبکه ها فعاليت ها،‌علائق ،افکار و ايده هاي خود را به اشتراک مي گذارند .در اين شبکه ها که بر محور علاقه ،‌ارزش و يا احساس و ايدئولوژي مشترک شکل مي گيرد ،‌تعامل انسانها از يک به يک آغاز و به تدريج گستره جهاني مي يابد .

در واقع مي توان گفت شبکه هاي اجتماعي ،‌شبکه اي از پيوندها است که محدوديت فيزيکي مانعي براي آن محسوب نمي شود . ساختار شبکه هاي اجتماعي ،‌انسانها را با يک يا چند نوع خاص وابستگي پيوند مي دهد. فضاي سرشار از اطلاعات شبکه ها اجتماعي،‌حس اعتماد به نفس و اعتماد به ديگران را تقويت مي کند و اين احساس را به اعضا القا مي کند که مي توانند سهمي در قدرت داشته باشند ؛‌قدرتي که امروز بيش از هر چيز بر پايه اطلاعات و دانش است .
انواع گوناگوني از شبکه هاي اجتماعي وجود دارد :چند وجهي ، اجتماعي -سياسي ، شبکه هاي اجتماعي تعادل خبر ،‌اجتماعي ديني ، اجتماعي تجاري و اجتماعي تفريحي ‌.تاثير اين شبکه ها برفضاي واقعي اجتماعي بر هيچکس پوشيده نيست و اين شبکه ها در بسياري از عرصه ها به پيدايش يک شبکه واقعي اجتماعي کمک کرده اند (هر چند که در برخي واقع احساس نياز به ايجاد شبکه هاي واقعي اجتماعي را در بين اعضا از بين مي برد )‌.
از مهمترين کاربردهاي شبکه هاي اجتماعي ،‌تقويت امکان همکاري و به اشتراک گذاري آرا و ايده هاست . درصورتي که اين ويژگي از سوي شبکه هاي خبري به ويژه خبر جهاني جام جم مورد نظر واقع شود ،‌علاوه بر امکان تعامل با مخاطب در جاي جاي جهان ، با ايجاد حلقه اي از مخاطبان خبر اين شبکه در قاره هاي آمريکا ،‌آسيا و اروپا گام مهمي در راستاي اهداف سازمان برداشته خواهد شد ؛‌زيرا در اين صورت مخاطبان در ساخت برنامه هاي خبري و ارائه سوژه هاي نو و کاربردي مشارکت خواهند کرد ؛ از سوي ديگر با ايجاد اعتماد متقابل (بين مخاطب و رسانه ) مي توان از ايرانيان خارج از کشور در راستاي ديپلماسي عمومي بهره گرفت .
در دنياي کنوني، رسانه هاي عمومي تلاش چنداني را براي پرورش روحيه فعال شهروندان انجام نمي دهند و تنها مي کوشند احساسات و افکار آنها را در مسير تعيين شده از سوي حاکمان رسانه ها سمت وسو بدهند . به اين معنا که از مخاطب براي رسيدن به اهداف سياسي خود بهره برداري کنند ،‌بدون آنکه مخاطب از اين موضوع آگاهي داشته باشد .اما شبکه هاي اجتماعي با تغيير اين فضا مخاطبان را در اجراي سياستهاي رسانه سهيم مي کند . بنابراين با توجه به ضرورت تعامل با مخاطبان و لزوم بهره گيري از آراء و نظرات آنان در چگونگي اطلاع رساني ، به نظر مي رسد شبکه هاي اجتماعي ظرفيت لازم رابراي رسيدن به اين منظور دارا هستند . تاثير و بازتاب استفاده از شبکه اجتماعي در انعکاس اخبار را مي توان در دو حوزه رسانه و مخاطب بررسي کرد .
در حوزه رسانه

* استفاده ازخرد جمعي مخاطبان جام جم در اقصي نقاط جهان ،‌در جهت ارائه خدمات مطلوبتر.

*فراهم شدن امکان‌بسيج و سازماندهي مخاطبان در راستاي اهداف موردنظر.

*امکان‌مرتبط کردن مخاطبان جام جم در سراسر جهان با هم و استفاده رسانه از اين فرصت؛

در اين شرايط بحث و تبادل نظر درباره اخبار، همگاني مي شود ؛ ‌اين روند منجر به افزايش کيفيت ارائه اخبار و گزارش ها و قدرت تاثير گذاري آن و در نهايت به ارتقاء توان اخبار جام جم در کاناليزه کردن و هدايت احساسات و اقدامات مخاطبان،‌در جهت همراهي با سياستهاي نظام جمهوري اسلامي خواهد شد.

*‌بهره گيري از ابتکار و خلاقيت مخاطبان در برنامه سازي و جلب اعتماد آنها به رسانه ملي .

* القاء ديدگاهها و توجيه عملکردها به شيوه اي ظريف با توجه به تاثير فراگير تر و قابل اعتمادتر انتقال پيام از طريق شبکه اجتماعي.

* فراهم شدن امکان پاسخگويي به درخواست مخاطبان مبني بر تکرار و يا به اشتراک گذاشتن گزارشها ومحصولات خبري .

* تحليل و نقد اخبار در فضايي مشترک و تعديل حب و بغضها نسبت به اخبار منتشره از جام جم .

*‌تاثير گذاري فعاليت اعضاي شبکه مجازي (ايرانيان خارج از کشور ) بر فعاليت واقعي آنان در کشورهاي محل اقامت در راستاي اهداف نظام جمهوري اسلامي (در صورت موفقيت در ايجاد حلقه محکمي از مخاطبان جام جم ).

در حوزه مخاطبان

*‌ايجاد بستر تعامل آگاهانه مخاطبان و رسانه .

*‌نقد بي رحمانه و بدون ملاحظه و ترس از برنامه ها در فضاي عمومي شبکه اجتماعي .

*به اشتراک گذاشتن ايده ها درباره خبر .

*‌مشارکت مجازي مخاطبان در تهيه و ارائه اخبار .

*‌تقويت شدن روحيه پيگير و فعال مخاطبان باعضويت در شبکه هاي اجتماعي خبري .

* کاهش محدوديت هاي سازماني و جبران مشکل انعکاس ندادن ديدگاههاي مخالف در شبکه .

بنابراين ،استفاده از شبکه مجازي امکان تقويت همکاري بين رسانه و مخاطبان رافراهم مي آورد و همچنين باعث فراهم شدن زمينه اعتماد متقابل بين آنها مي شود .بعلاوه ساختار دمکراتيک شبکه اجتماعي در القاي احساس "از خود بودن رسانه" و "قدرت تاثير گذاري بر تهيه و پخش برنامه هاي خبري" به مخاطبان،‌موثر خواهد بود . با توجه به اينکه روابط اجتماعي مجموعه اي از حلقه هاي ارتباطي است ،‌با بکارگيري الگوي شبکه اجتماعي در خبر ،‌مخاطباني که درباره سياست خبري ديدگاه مشترکي دارند ،‌همديگر را مي يابند و حلقه مستحکمي را براي تاثير گذاري بر ديگران تشکيل مي دهند .
بر شمردن مزاياي بکارگيري شبکه هاي اجتماعي در خبر جام جم به معناي ناديده گرفتن مشکلات و موانع براي راه اندازي آن نيست . ايجاد يک شبکه اجتماعي به اعضاي فعال ،‌انگيزه اي قوي و پيگيري مداوم نيازمند است .نکته قابل ملاحظه اين است که تا کنون شبکه اجتماعي خبري که بتواند در اين عرصه شهرت کسب کند ايجاد نشده است .
‌علاوه بر ايجاد شبکه هاي اجتماعي مستقل ،‌جام جم مي تواند از امکانات شبکه هاي اجتماعي نظير فيس بوک استفاده کند .جام جم با عضويت در اين شبکه مي تواند آدرس خود را به مخاطبان بدهد . در اين صورت از آرا و نظرات مخاطبان به شيوه اي فعال بهره مند مي شود ؛‌ضمن آنکه خود نيز مي تواند تقاضا هاي مخاطبان را مبني بر به اشتراک گذاشتن اخبار و رويدادها تامين کند .



هیچ نظری موجود نیست: